یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | Sunday 7 July 2024

خون دماغ ترسناک نیست اما می تواند در هر فرد و سنی رخ دهد.

خون دماغ ترسناک نیست اما می تواند در هر فرد و سنی رخ دهد.خشکی و تحریک مخاط بینی،آسیبهای خارجی،فشار خون بالا،هوای گرم و خشک،مصرف برخی داروها،ناهنجاریهای شکلی بینی و…می توانند باعث خون دماغ شوند.در مواجهه با فردی که دچار خون دماغ شده است مانند کلیپ فوق،ضمن حفظ خونسردی بیمار را نشانده و سپس کمی سر را به سمت جلو خم کرده و با دو انگشت محل مناسب در قسمت نرمی بینی را به مدت ۱۰ دقیقه فشار داده به طوری که دهان بیمار برای تنفس باز باشد.

با این اقدام در اکثر مواقع خونریزی کنترل می شود.برخلاف این توصیه اکثر افراد در مواجهه با خون دماغ سر بیمار را به سمت بالا خم می کنند که این اقدام غلط خونی که قرار است از بینی ریزش کند به دلیل راه داشتن بینی به حلق،خونریزی به داخل حلق ادامه پیدا کرده و ممکن است خون وارد معده شده و ایجاد تهوع نماید و یا اینکه خون وارد نای شود.

استفاده از کمپرس سرد هم راهی مناسب برای کنترل خون دماغ است.کمپرس سرد را بایستی در ناحیه بینی و گونه ها که عروق بینی از آنجا عبور می کنند قرار داد.پیشانی محل مناسبی برای گذاشتن کمپرس سرد نیست.

با اینکه علتهای ساده منشا خون دماغ هستند،اما گاهی خون دماغ می تواند علامت یک بیماری خطرناک مثل برخی تومورهای بینی یا تومورهای قاعدهٔ جمجمه و…باشد.

بنابراین برای سالمندان و افرادی که مکررا خون دماغ می کنند باید این مسئله را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد و نیز در صورت عدم کنترل خون دماغ با اورژانس تماس گرفت.

تهیه کننده:حسن میرزاخانی،پرستار فوریتهای پزشکی

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

مشارکت بالا در انتخابات دشمن را مانوس می‌کند

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی گفت: دشمنان سعی دارند آرمان‌های انقلاب را زیر سوال ببرند و ریشه‌های انقلاب را بزنند مشارکت بالا باعث می‌شود که دشمن همچنان مثل گذشته مایوس باشند ...

یادداشت های خصوصی